onsdag den 8. januar 2014

Gang i noget troldetøj

Det har krævet noget "selvophankning" at få gang i at tænke i sy - strik m.v. Har været der - for år tilbage - med alt hvad der bimler og bamler i gør det selv alting -- havde selv får, klippede, spandt, plantefarvede, strikkede, og syede alt vores tøj selv - og fik på et tidspunkt nok - men jeg må se at hoste liv i min nye symaskine, som endnu henstår ubrugt i kassen -

Et par gamle tæpper, en klat læder og lidt hestehår - det må kunne bruges -- og siden sidst jeg arbejde med den slags er internettet så blevet den uundværlige hjælper

Her

http://www.cchobby.dk/ide/395-troldefamilie/

var f.eks. en inspirations side til tøj m.v.

Samtidig har jeg fundet spinderokken frem af gemmerne, og nu står den på havebordet og skal vaskes af og have ny rokkesnor.

Tjekker lige ud hos en fåreavler om jeg kan hente uld - Det kunne være et godt projekt for pigerne at lære at arbejde med uld.

De kunne godt være med til klipning af fårene og se hvordan det foregår - men det er nok først om nogle måneder det er altuelt. Måske kan vi få en hel ham og være med til:

Sortering af uld
Kartning
Spinding på håndten
Spinding på rok
Strikning

Der er meget sjov læring i at arbejde med tingene helt fra grunden - og en dejlig proces at være med i - samtidig kunne jeg godt have en tanke på, at den store som har meget krudt i røven - samtidig med at hun er fingernem og gerne vil lave alt muligt med hænderne vil kunne finde en ro i at arbejde med ulden.  Den mindste som trænger til at træne finmotorikken kunne have glæde af at arbejde med koordineringen i at karte og spinde på håndten og lære at fingerstrikke.

Jeg får helt lyst til at gå igang og bander lidt over mine trælse fingre, der ikke vil som jeg vil - men så langt som at lære pigerne teknikkerne - det skal de holde til !

Ingen kommentarer:

Send en kommentar