torsdag den 23. januar 2014

Museumsopgave

Efter nogen vægelsindethed og vaklen mellem forskellige mulige museer faldt valget på Gaia Museet i Randers - vores lokale museum og kunstskole / beskyttet værksted for Outsider Kunst

http://www.gaiamuseum.dk/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=7&Itemid=47&lang=da

-- en rigtig fin hjemmeside - overskuelig, meget oplysende og inspirerende med god lay out og med masser af info.





Hvad er GAIA?

"GAIA Museum Outsider Art består af Den selvejende virksomhed med driftsoverenskomst 
med Randers kommune og Den socialøkonomiske virksomhed GAIA Akademi, der fungerer 
på markedsvilkår. 
GAIA Museum indsamler, udstiller og formidler outsiderkunst fra hele verden – dvs. kunst 
skabt af mennesker, der af sociale årsager ikke har adgang til de etablerede institutioner og 
uddannelser inden for kunst og kultur. Herudover iværksætter museet muligheder for 
beskæftigelse og særligt tilrettelagte uddannelsesforløb for unge og voksne med 
særlige behov inden for fagområder, der knytter sig til at arbejde på en kulturinstitution, 
såsom café, medie, design, butik, indramning og GAIA Akademi, der uddanner unge under 
Lov om Særlig Tilrettelagt Uddannelse. 
I løbet af de 11 år GAIA Museum har eksisteret, har museet udviklet sig til at blive en større 
virksomhed med en personalegruppe på 23, der spænder over mange faggrupper samt 
beskyttet beskæftigelse, aktivitetstilbud, særligt tilrettelagt uddannelse for 70 mennesker 
med særlige behov. Alle brænder for at gøre museet til en synlig aktør i dansk kulturliv. 
GAIA Museum er meget aktiv på den internationale scene, vi deltager kontinuerligt i 
internationale projekter, og er sekretariat for en international forening ”European Outsider 
Art Association”. De internationale projekter har en vigtig indflydelse på museets brobygning 
mellem kunst, kultur, uddannelse, erhverv og det sociale indsatsområde. "  lokeret 23.01.14 på www.gaiamuseum.dk

Se også:

http://www.visitranders.dk/danmark/gaia-museum-outsider-art---konference-modested-gdk634169


- og vi tog afsted den store på 12 - den bette på 6 og jeg på en råkold januar lørdag for at udforske og opleve og måske blive inspireret. OG det blev vi - især den store og jeg fik en på opleveren - mens den mindste synes det hele var meget mærkeligt - især en installation med look-alike-slik mente hun godt nok var aparte:



det var en del af en særudstilling af en tysk kunstner, Manfred Teege, som også lavede en masse meget sjove beklædningsgenstande af affald:





Pigerne mener godt nok ikke at det kunne være en ide til fastelavnskostumer lige om lidt.
På Gaia har der for nogen tid siden været udstilling med AM Helger Holdings Råberober. Anne Marie Helger er protektor for Gaia Museet (hvem ellers?)  og desværre så vi ikke udstillingen den gang - men et katalog lå fremme og det fik vi med - sammen med en oplysning om, at udstillingen nu er på Børglum Kloster - og det vil vi gerne se - både klosteret og kjolerne. Det ligger så godt i tråd med vores snak med pigerne om tøj og signalværdier - jfr. også projektet med punker-trolden i dukkeopgaven.

På museet købte jeg et par hæfter om outsider kunst - og jeg har været meget optaget af de tanker og teorier der beskrives. Jeg kan se, at jeg har været meget snæversynet og om ikke udviklingshæmmet - så i hvert fald hæmmet - i mine forforståelser om hvad der sker i en for mig ret ukendt verden - såvel i forhold til værkerne, processerne og outsiderens vilkår. Oplevelsen har flyttet mine grænser - langt - og tak for det.  Jeg glæder mig til at indvie mine blog-læsere i flere refleksioner om kunst og handicap.

I den lille butik i tilknytning til Gaia museet kunne vi nemt have brugt mange penge, men vi lod det blive ved et par håndstrikkede huer - og det satte gang i strikketankerne - og pigerne kastede sig over noget hyggeligt garn da vi kom hjem og den mindste fik lynhurtigt lært at fingerstrikke:


Her er hun med den nye yndlingshue - i dyb koncentration til et halstørklæde. Storesøster har bestilt en model, der skal strikkes på min. 8 fingre - så man skal lave et team work. Det bliver spændende at se om det kan lade sig gøre.

Efterfølgende er jeg således blevet inspireret til flere projekter med børnene.':

1. Vi skal til Børglum kloster og kigge på klosteret og dets historie - måske er der nogle uhyggelige kældre  som skal udforskes og vi skal snakke om hvad er et kloster for noget - og så skal vi se

2  Anne marie Helgers RÅBErober - og snakke meget mere om tøj og signalværdier - og have sat gang i noget udklædningstøj til fastelavn

3 Vi arbejder videre med strikkekunsten -- Fingerstrik for så vidt mindstepigen på 6 år som trænger til at være kreativ og træne fin motorik - og sidde i ro og arbejde med tingene  og fsva de store på strikkepinde - fordi det er hyggeligt at kunne lave en slags selvberoligelse gennem et håndarbejde. Store pinde og tykt garn til nogle nemme ting, så tålmodigheden ikke bliver sat på en alt for hård prøve.

4 Arbejde med fotos - de 2 store skal igang med at lave deres egen blog - med fotos og måske små notater - klip fra gode sange - og hvad de ellers synes kunne være sjovt at gemme og dele - Alt sammen som en del af deres livshistorie - men nu med elektronisk udtryk og de mange muligheder det giver.

Fsva mig selv er jeg blevet meget inspireret af såvel værkerne som selv processen - og hvad det kan betyde for mennesker med funktionsnedsættelser og udsathed. Jeg har læst flere pjecer og hæfter som jeg fik/købte på GAIA - og blevet optaget af æstetisk-sociale læreprocesser, muligheder for visuelle udtryksformer og betydningsfuldheden i at arbejde med kunst, som ellers for mig har været noget fremmed.

Som jeg læste:

"Æstetike udtryk kan udløse en tilstand af æstesi. Æstesi er en almen tilstand, som vi må komme i for at være åbne for kommunikation. En form for renselse i selve skabelsesakten. I en tilstand af æstesi bryder du grænser. Så sker der noget som ikke var der før. En besjælingstilstand, hvor du er i stand til at skabe. Æstesi handler om det at opleve at ville tilhøre livet. For at et menneske kan modnes, må æstesitilstanden og kulturen være medtænkt."  (Birgit Kirkebæk)

Jeg tænker de ord ligger rigtig godt i forlængelse med det vi har lært om FLOW og Winnicuts tanker om det potentielle rum - men for mig sagt langt mere poetisk - så det virkelig har givet mig et skub til igen at arbejde mere kreativt.

Man muntres op på en kold grå januardag af disse dejlige kreationer :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar