lørdag den 8. marts 2014

Krakamarken og sagnet om Kraka

Turen til Krakamarken måtte selvfølgelig resultere i at vi skulle genopfriske det gamle sagn om Kraka - for hvad var det handlede om?

Da jeg i Skyr - opskriften også stødte på de Islandske sagaer gav jeg mig til at søge lidt, og her var den korte version:


http://www.kraka2.dk/Krakasagnet.htm


Sagnet fortæller…
En dag sejlede Regner Lodbrog og hans mænd langs Norges sydlige kyst og lagde til ved en mindre bondegård
Regner sendte nogle mænd i land for at bage nogle brød, men da de kom tilbage, var alle brødene brændt helt sorte. Regner blev rasende og ville straffe dem, men de undskyldte sig med, at oppe på gården var en husmandstøs så dejlig, som de aldrig før havde set nogen pige, og de havde ikke kunnet få øjnene fra hende et øjeblik.
Hun hed Kraka.
”Hvis det er sandt, skal I slippe for straf, ” sagde Regner.
Men jeg gad nok se om det virkelig passer. To af jer skal gå tilbage og sige til hende, at hun skal møde mig i morgen tidlig.

For at jeg kan vide om hun er lige så klog, som hun synes dejlig, skal I sige dette til hende: "Hun skal møde mig, når solen står op. Hun må ikke have tøj på, men heller ikke være nøgen. Hun må ikke være fastende, men heller ikke mæt. Hun må ikke komme alene, men heller ikke have nogen til at følge sig. Sådan skal hun møde mig på stranden!"
Tidligt om morgenen tog Kraka et bad i bækken og slog sit lange hår ud, så det dækkede hende helt. Derpå slog hun et fiskenet omkring sig. Nu var hun hverken nøgen eller påklædt. Så bed hun i et løg og var hverken fastende eller mæt. Til sidst gik hun af sted, fulgt af sin lille hund.

Sådan så Regner hende komme gående imod sig, og han blev betaget af hendes vidundelige skønhed og hendes klogskab. Han friede straks til hende og fik ja.
Sammen drog de til Danmark og fik 7 sønner.

Kraka, (af oldn. kráka 'krage'), det navn, som Regnar Lodbrogs anden kone, Aslaug, fik som hittebarn hos en fattig familie på den norske kyst.Den islandske saga om Regnar Lodbrog fortæller, at kongen sender bud efter pigen, fordi han har hørt om hendes usædvanlige skønhed. For at prøve hendes forstand stiller han de betingelser, at hun hverken må være påklædt eller nøgen, hverken mæt eller fastende, hverken alene eller med ledsager.
Kraka består prøven ved at møde op indhyllet i et fiskenet, som dækkes af hendes udslåede hår; hun har bidt i et løg og er ledsaget af sin hund.
Først efter at de er blevet gift, fortæller Kraka, at hendes rigtige forældre er Sigurd Fafnersbane og Brynhild, og at hun som ganske lille blev smuglet til Norge i sin fosterfars harpe.


Kilde:  https://www.google.dk/search?q=sagnet+om+kraka&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-fwaU76ME-jJygPyw

1 kommentar:

  1. Hej Helle

    Jeg har kigget dine aktiviteter igennem, I har været en del ude, men jeg syndes at du mangler nogle friluftslivtakvieter eksempelvis at bollerne var lavet over bål, sammen med dine børn

    Vh Claus

    SvarSlet